StrUCK

Today I hate.

Avund, Likgiltighet och Sanningssökande

Kategori: Livet

Jag har en vän, han kallas för Piraten, precis som en annan författare jag vet om.
Han är en av de snällaste jag vet. En verklig genuin själ och han vill nog ingen illa
ens om han själv stod i skottlinjen.
Naiv, är ett ord som jag tror kan beskriva honom, i brist på ord med vackrare laddning.
Han tror på människor, han tror på världen och han blir ledsen varje gång som den sviker honom.
Jag avundas Piraten på sätt och vis.


Hans hopp om människor verkar pånyttfödas varje morgon då han slår upp ögonen.
Han vill så gärna att allt ska vara bubbelgum och såpbubblor och var gång som det dagar sig
att världen är ett träsk och fyllt till bredden med svart sörja, krossas Piraten om igen.

Jag vet inte vilket som är värst.
Att han har nog med tro på mänskligheten och världen för att fortfarande bli besviken varje
gång, eller att jag inte har det.




I vilket fall som helst så avundas jag honom lite. Just det att han återfår hoppet.
Jag tror det är för sent för det för min del. Jag vet inte riktigt när lågan släcktes.
Någonstans mellan barndomens jordgubbsdoftande frihet och   att sedan slungas in i en blödande verklighet som tonåring. Att se sina vänner kasta sig åt vargar Sina föräldrar ge upp och rättfärdiga dö.
Se människor sätta sin tro i det som jag vet inte finns och andra hänge sig åt såd de inte ens tror på själva. Jag rannsakar mig själv varje dag, för att se till, att jag inte blir som dem.
Inte för att de är dåliga människor (til skillnad från?) utan för att jag helt enkelt inte vill utsätta mig för dess naivitet.

Kanske är jag inte avundsjuk på just naiviteten utan ovetandet. Ignorance is a bliss, sägs det och jag kan på många sätt tycka att det är precis så.  Men nu är jag redan den jag är.
Jag vet det jag vet, eller tror mig veta. ag har sett det jag sett, känt det jag kännt och det finns ingen återvända från det.

Förhoppningsvis så är de människor jag talar om  lyckliga i sin ovisshet, och förhoppningsvis lär jag mig att vara lycklig i min visshet.

Vissa tänker för mycket, så är det bara, det handlar inte ens om intelligens. Det handlar nog snarare om selektivitet. Jag r säker på att de saker jag grubblar över ärsaker som andra inte ägnar en tanke åt under hela sin livstid.

Vem är jag att säga vad som är rätt och vad som är fel? Ibland önskar jag dock att jag kunde hjälpa min nära.
De som tänker för mycket vill jag ge lugn och de som tänker för lite (främst på sig själva) vill jag ge klarhet.

Nåja.

Kommentarer

  • Tony säger:

    Fast jag tycker den åsikten är allt för vanlig och suger rätt hårt. "Jag ser det objektivt, och världen är hemsk, jag önskar jag var lite blindare och lyckligare".



    Kan det inte VARA som så, möjligen, kanske, att det bara är två olika synsätt. Ett som gör en lycklig och ett som gör en olycklig? Det finns väl ändå inget objektivt seende, alla ser olika verkligheter.



    Jag har lite svårt att förklara det där. Jag litar mycket på människor, men grejen är att det inte KAN svika mig. Jag ger dem ju inte SÅ mycket att de kan förgöra mig. De utgör inget hot för mig.



    Jag kan låna ut 1000 kr om jag har råd att förlora dem, inte annars. Förlorar jag pengarna så lånar jag inte till personen mer. Inte mer med den saken. Simpelt exempel, men det samma gäller förtroenden och känslor. Jag tycker inte det gör mig restriktiv, jag bara ger inte mer än jag klarar av att förlora. OCH jag får alltid tillbaka. FÖr världen är enligt mig god, med rädda, men goda människor i.

    2008-08-28 | 20:54:35
    Bloggadress: http://www.magik.se
  • Maria säger:

    Är det inte just det jag säger, att det finns två olika synsätt (och säkert en miljon till)? Ett som har ett sockersött lager och ett som inte har det.



    Objektivitet är ingenting jag har påstått, min bild är ju givetvis formad av samma saker som andras. Objektivitet är ju för övrigt ett fruktat klumpigt begrep i sådana här frågor.



    Hela idén men skriften är att det vore rätt skönt om pendeln inte svingade så hårt åt vardera håll.



    Människor är i min mening egoistiska varelser, lika som de flesta levande organismer, på ett sådant plan att i slutändan är man alltid sin egen bästa vän, om du förstår vad jag menar?



    Meningen med texten är alltså inte "Alla borde ha samma objektiva och bittra syn på livet som jag har" utan snarare "Jag önskar att jag kunde vara lite mer som dem och dem lite mer som mig"

    2008-08-29 | 07:59:32
    Bloggadress: http://struck.blogg.se/
  • LM säger:

    Jag önskar att jag vore mer som dig, när något är jobbigt så önskar jag att jag kunde välja bort det och sluta tänka på det, eftersom det bara ger mig ont i magen och en önskan att vagga i duschen och lyssna på him. Jag tycker du är en bra människa, för du ser efter dig själv, och det gör inte jag, och det till trots att jag själv vet att jag är ute och cyklar i motvind här med mig själv, så gör jag inget åt det för jag hittar ingen styrka att avsluta. Jag vill inte sitta hemma i min lägnehet och vara kledsen, så isället väljer jag att inbilla mig att lite lunchdejt inte gör mig illa, fast jag innerst inne vet att den absolut inte får mig att må bättre. Jag vill vara mer som du, och mindre som jag.

    2008-08-29 | 14:03:07
    Bloggadress: http://lindajmarie.blogg.se/
  • LM säger:

    inte Igen gumms, han har aldrig gjort det förut. det har bara varit jag. och tro mig det gör ont, både i egot och hjärtat. för jag må ha krupit för han, men krypa för att han ska ta mig tillbaka tänker jag inte göra. Puss på dig! och det var dilbert som sade att jag var ond.. ^^

    2008-09-01 | 15:54:14
    Bloggadress: http://lindajmarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här: